Lombok & Gili Layar

07/10/15 – 24/10/15

Met de ferry varen we naar Lembar, waarna we doorreizen naar Sengiggi. We logeren er iets buiten het centrum in Villa Yukie bij de zeer interessante Adrian en zijn sympathieke gezin. De man, naar eigen zeggen in een vorig leven onder andere rebellenstrijder in Zimbabwe, profesioneel surfer, racepiloot, café-uitbater en bootkapitein, weet zijn gasten alvast te entertainen. Het hotelletje zal een gezellige thuisbasis worden gedurende ons verblijf op Lombok.
Het landschap van dit eiland wordt gedomineerd door de machtige Gunung (Mount) Rinjani (3726m hoog), met in zijn kratermeer een actieve vulkaan die kort na ons verblijf nog uitbarste. Lonely Planet zet de Rinjanibeklimming in zijn Top Experiences, een avontuur dat we dus niet mogen missen nu we hier zijn. De driedaagse trekking is ideaal om de tijd te overbruggen die nodig is om ons visum voor Indonesïe te verlengen. Na een boeiende bureaucratische ervaring in de hoofdstad Mataram maken we ons klaar voor de tocht.

Senaru

Gunung Rinjani

‘s Ochtends vroeg rijden we naar Sembalun, het startpunt waar we onze 2 medetrekkers, gids en porters (2 mannen die loodzware manden aan een bamboestok op hun flip-flops naar boven sleuren. Respect!) ontmoeten. Samen vertrekken we naar boven. Niet veel later begin ik al spijt te krijgen dat ik niet wat meer aan mijn conditie heb gewerkt… maar ik zet mijn beste beentje voor en klim verder. Met veel moeite bereiken we in de late namiddag de bergkam, waar we beloond worden met een overweldigend mooi uitzicht over de berg en het kratermeer. Hier is ook het basecamp waar we de eerste nacht zullen kamperen, mooiere kampplaatsen kan je je moeilijk voorstellen… als je het over het verre uitzicht hebt dan. Wanneer je dichterbij rondkijkt, kan je overal afval zien liggen: plastic, lege Bintangflesjes, papier, om nog maar te zwijgen over menselijke achterblijfsels… Echt vuil.
Bij het boeken van de tocht hadden we uiteindelijk gekozen voor een iets duurdere organisatie die beloofde alles dat op de berg werd gebracht, ook terug naar beneden te brengen. Ander vuilnis dat we onderweg tegenkwamen zou ook zoveel mogelijk worden meegenomen. Hopelijk wordt deze manier van werken snel de standaard. Het is echt een schande dat deze prachtige berg op sommige plaatsen een stort is.
Na één van de mooiste zonsondergangen ooit is het slaaptijd. Echter niet voor lang, want om 2u ‘s nachts wekt onze sympathieke gids ons met de vraag of we het zien zitten om zoals gepland naar de top te klimmen voor zonsopgang? Benjamin zegt ja, mijn lichaam zegt neen, maar ik wil me niet laten kennen, negeer de spierspijn en ga mee richting top. Rond 5u komen we aan de laatste rechte lijn, die bestaat uit los vulkaanzand. Dit wil zeggen dat voor elke 2 stappen die je zet, je terug een stap naar beneden schuift. We hadden al gehoord dat dit laatste deel van de beklimming het zwaarst zou zijn en zien zoals verwacht enorm af. We begrijpen hoe Mr. Frodo en Sam zich voelden op Mount Doom. Maar met het einde in zicht is terugkeren geen optie meer. Veel zweet later bereiken we terecht trots de top! Eens bekomen van de inspanning is het genieten van het prachtige uitzicht bij de juist opgekomen zon. Na de nodige foto’s beginnen we aan onze tocht terug. Het losse zand dat zo moeilijk was om te beklimmen, is wel heel makkelijk om naar beneden te schuiven. Rond 10 uur zijn we terug aan ons basecamp, klaar voor second breakfast.

Proberen niet in elkaar te zakken

Een eerste overwinning

Ons team

Kratermeer

Zonsondergang Gunung Rinjani

De laatste loodjes

Niet helemaal alleen op de top

Onze gids vertelt ons tijdens het eten dat de volgende etappe (afdalen naar het kratermeer) niet mogelijk is omdat er een bosbrand woedt in de krater, de rook is duidelijk te zien. Het is onduidelijk of de tocht zal worden verdergezet. Enkele zeer hete uren op de bergkam later valt de beslissing toch door te gaan. De tenten kunnen worden opgezet aan de Sembalun-kant van het meer, waar er geen brand is. Dit in de hoop dat het vuur aan de andere kant ‘s nachts zal uitdoven zodat de tocht langs daar kan doorgaan.
De flanken van de krater zijn bezaaid met rotsen. Traag (tip: trekschoenen zijn geen luxe, wat er ook wordt gezegd door de tourorganisatoren) klimmen we naar beneden en gaan richting hotsprings. Ondertussen hangt alles volledig vol Rinjanistof: handen, schoenen, oren, gezichten, bril, interne luchtwegen… In het warme water gaan weken is dan ook zalig!
De derde dag blijkt de brand voorbij, de tocht gaat dus door richting Senaru. We klimmen uit de krater. Onze spieren doen nog meer pijn, maar rotsen omhoog klimmen gaat gelukkig veel vlotter dan omlaag. Nog een laatste afdaling naar Senaru en ons avontuur op de Rinjani zit erop. ‘Een vulkaan beklimmen’ kan van onze bucketlist worden geschrapt. Terug ‘thuis’ in Villa Yukie is het genieten van pure rust in het zwembad en slapen in een zalig warm bed.

Hot springs - Gunung Rinjani

Ontwaken aan het kratermeer - Gunung Rinjani

Gunung Rinjani

Na de beproevingen op de Rinjani vinden we dat we wel wat relaxtijd verdiend hebben op een tropisch eiland, iets waar die andere toeristische trekpleister van Lombok, de Gili-eilanden, perfect voor lijkt te zijn. Last-minute beslissen we om toch niet naar één van de drie bekende Gili’s te gaan, maar naar Gili Layar, een eilandje in het zuiden van Lombok. Er is één resort, waar er gelukkig nog plaats is. Rusten, snorkelen, lezen, bintangs drinken… het is goed vertoeven op Gili Layar. Ondertussen is aan de andere kant van de wereld FilmFest Gent bezig, waar we anders elk jaar naartoe gaan, maar deze keer moeten missen. We besluiten dan maar FilmFest Gili te organiseren (er is op Gili Layar ‘s avonds toch niets anders te doen). Films kijken op het strand, het is eens iets anders!